• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Behöver 60 000 kr. Höja eller söka nytt? Kreditscore 2,7

1

15G

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Har ca 450 k blanco och en årsinkomst på 350 k, 5 FF som är tagna under Juli och en score på 2.7%.
Vågar man ansöka om höjning på t e x befintligt Forex lån?
Ska man köra en Lendo?
Är i akut behov av ca 60 k för att få bort några smålån samt för att få lite stabilitet.
Hur hade ni gjort?
Är det kört tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sylto

Viktig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
12 April 2018
Meddelanden
99
Mottagna reaktioner
57
Poäng
157
Tyvärr så har du nog ganska så stort blanco i förhållande till inkomst. Du får nog kika efter lån som tar bisnode upplysning.. detta är dyrare så klart men kommer ändå hjälpa om det handlar om att baka ihop massa små lån..
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Hej,

Har ca 450 k blanco och en årsinkomst på 350 k, 5 FF som är tagna under Juli och en score på 2.7%.
Vågar man ansöka om höjning på t e x befintligt Forex lån?
Ska man köra en Lendo?
Är i akut behov av ca 60 k för att få bort några smålån samt för att få lite stabilitet.
Hur hade ni gjort?
Är det kört tror ni?
Kan du kontakta Forex och fråga?
 

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Tyvärr hjälper inte Bisnod. Jag fick alldeles nyligen följande svar från dem när jag ställde frågan om deras transparens gentemot andra kreditgivare. Först inkluderar jag ett standardsvar, som jag fick från en kreditgivare som använder Bisnode och gjorde avslag på min ansökan av följande skäl:

"Hej Chistian",

"Tack för din låneansökan".
"Efter sedvanlig kreditupplysning och bedömning har vi dessvärre inte
kunnat erbjuda dig något lån."
"Detta då du har gjort för många kreditupplysningar de senaste 12
månaderna."

"Välkommen åter!"

Jag bestämmer mig för ett fråga Bisnode direkt om det verkligen är så att alla långivare kan se exakt all information som jag själv kan, inklusive exakt antal förfrågningar, samt vem som gjort dem och vidarebefordrar svaret ovan till dem.
Min fråga lyder:

"Hej",

"Enligt information jag har fått från många aktörer, inklusive lånemäklare,
skall en kreditupplysning som tas av företag på privatpersoner hos Bisnod, inte få
tillgång till den info som gäller antal och vilka förfrågningar man gjort
tidigare. Jag har också fått det bekräftat från era kundtjänstmedarbetare,
även om det var ett tag sedan. Stämmer det, verkligen?"

"Vad är det som gäller? Om det är så att alla aktörer som använder den här
tjänsten av er får tillgång till all information, inklusive antal och vilka
förfrågningar som gjorts,, då jobbar ni ju exakt som UC på just denna, för
många, springande punkten?"

"Om ni kan återkomma och bekräfta eller dementera de här påståendena,
uppskattar jag det."

"Med vänlig hälsning,
Christian"

Jag får följande svar:

"Hej Christian",

"Tack för ditt brev!"

Vi beklagar att du tidigare verkar ha fått missledande information. En kreditupplysning innehåller även antal omfrågningar som gjorts de senaste 12 månaderna samt vilken frågeställare det var. 12 månader specifikt eftersom kreditupplysningar enbart är registrerade i din historik i 12 månader. Det händer att företag väljer att avslå krediter till privatpersoner då de ser att det finns många kreditupplysningar ifrån till exempel företag som hanterar snabblån(sms-lån etc.) då detta oftast anses vara ett tecken på svag kreditvärdighet."

"Vid ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss. Ni når oss helgfria vardagar mellan kl 10:00 – 15:00 på 08-519 013 60, alternativt på e-postadress: kredit.se@bisnode.com."

"Vi på Bisnode vill passa på att önska dig en fortsatt trevlig dag"

Med vänliga hälsningar
Tobias
Customer Service

Mitt svar till dem var följande:

"Hej!"

"Tack för svar. Den här infon tror jag är okänd för många. I alla fall för alla de lånemäklare som i sin marknadsföring bestämt hävdar att söker man lån hos långivare som använder sig av Bisnode (även Soliditet) för kreditupplysning, syns förfrågningen inte hos tredje part och belastar därigenom inte din kreditvärdighet. Ungefär så står det i texten hos de allra flesta. Enligt dig så är det ju precis tvärtom. I praktiken funkar det oftast så att de flesta kreditgivare som använder sig av UC, även gör ytterligare en förfrågan via exempelvis er och får således tillgång till helt ny info som de inte fick från UC. Samma sak gäller ju i allra högsta grad även för de många aktörer som endast använder sig av Bisnode."

Ni kanske borde kanske undersöka hur det verkligen ligger till? Om det är kunskapen som fattas, eller om man ignorerar detta och hoppas att det räcker med att säga att ingen UC betyder endast ingen UC, utan att tala om att samma eller liknande info om samma person/företag enkelt går att få tag på, fast på ett annat sätt. Indirekt påverkar ju den här typen tvetydighet och felaktiga uppgifter Bisnods trovärdighet och därmed ert varumärke. Om det här kan bekräftas borde ni förtydliga det hela på hemsidan i första hand."

Med vänlig hälsning,

(de bemötte aldrig den här kritiken) Så här ligger det till alltså hos Bisnode (soliditet). Creditsafe däremot, är helt anonyma gentemot tredje part i sitt sätt att göra och hantera kreditupplysningar. Tyvärr får man betala rejält för det då har några av marknadens absolut dyraste långivare som sina kunder
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Hej,

Har ca 450 k blanco och en årsinkomst på 350 k, 5 FF som är tagna under Juli och en score på 2.7%.
Vågar man ansöka om höjning på t e x befintligt Forex lån?
Ska man köra en Lendo?
Är i akut behov av ca 60 k för att få bort några smålån samt för att få lite stabilitet.
Hur hade ni gjort?
Är det kört tror ni?
Det kan ju gå kanske med Lendo om DU väljer samla lån.
Du har bra score fast blanco är högre än inkomsten. Syns all 450 k på UC?
Små lånen är det utanför UC (syns ej på uc?)
Har du betalkoll? Tar micro uc
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp